Medicinhåndteringskursus
Er I nervøse for om jeres medicinhåndtering lever op til kravene? Eller føler I at I lever op til kraven, men at I godt lige vil ”have papir” på at I har gennemgået et kursus? Uanset, så er et medicinhåndteringskursus en god idé for at sikre jeres bosted.
Medicinhåndtering
Ved ukorrekt håndtering af medicin kan bosteder blive frataget retten til at håndtere deres beboers medicin, eller i værste tilfælde blive lukket ned. Prævention som mini- og p-piller samt Panodil og naturmedicin indgår også under medicin-paraplyen. Så selvom I ikke synes at I håndterer medicin, så gør I det højest sandsynligt.
Alle medarbejdere der håndterer medicin anbefales af Styrelsen for Patientsikkerhed at have et Medicinhåndteringskursus.
Undervisningen vil være bygget op omkring krav og målepunkter fra Styrelsen for Patientsikkerhed, og kurset er en del af fundamentet for at kunne gennemgå et anmærkningsfrit risikobaseret tilsyn.
Hvad indeholder kurset?
Undervisningen er fokuseret på at dygtiggøre medarbejderne således at jeres processer og arbejdsgange i dagligdagen kan gennemgå et risikobaseret tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed. Kurset henvender sig til medicinansvarlige medarbejdere og andre, som hjælper jeres beboere med lægemiddelhåndtering. Dagen er en blanding af undervisning og øvelser, og der afsluttes med et kursusbevis.
Viden I tilegner jer på kurset:
✓️ Viden om hvad medicinhåndtering er
✓️ Processen omkring medicinhåndtering fra en modtaget ordination (i FMK) til destruktion
✓️ Roller og ansvar i medicinhåndtering
Tid og Sted:
Vi laver kurser i hele landet, og hos os varer kurset 6 timer, og foregår på jeres bosted for de medarbejdere I finder relevante.
Vi tager en snak inden om hvad der fylder for jer i forholde til Medicinhåndtering. Så undervisningen er tilrettelagt efter jeres behov.
Et kursus hos jer sikrer fuld fokus på jer og jeres problematikker, og kan økonomisk ofte betale sig frem for at melde enkelte medarbejdere på større kurser med deltagere fra flere bosteder.
Mød vores eksperter
-
Sus Enebo
SYGEPLEJERSKE
Sus arbejder også på et bosted, og kan relatere til de problemer der kan opstå hos jer. De mange års erfaring i sundhedsvæsenet har givet hende en unik viden om alle smuthullerne og faldgruberne som hun omsætter til konkrete muligheder i jeres situation. Sus har stor erfaring med undervisning, forebyggelse, koordinering og kvalitetssikring
Sus har arbejdet som sygeplejerske i 29 år, og har bl.a. erfaring fra neurologiske afdelinger og specialiserede neurorehabiliteringscentre. Hun har blandt andet arbejdet på bosteder og specialskoler samt som hjemmesygepleje. Sus er vant til at komme i “krydsfeltet” i private hjem på bosteder.
-
Ninna Christiansen
SYGEPLEJERSKE
Ninna er specialist i risikobaseret tilsyn, da hun de sidste fire år har arbejdet intens med kvalitetssikring og udvikling i form af fagligudvikling, undervisning, patientsikkerhed, risikobaseret tilsyn og projekter. Ninna har styr på reglerne og gennem sin erfaring har hun en resultatorienteret og pragmatisk løsning, på de problemer der kan opstå.
Ninna har arbejdet som sygeplejerske i 12 år med mange forskellige arbejdsgrupper og patientgrupper både i Danmark og på Grønland. Hun har erfaring fra både hospital og somatisk sygepleje, da hun har arbejdet som hjemmesygeplejerske og på bosteder.
Det siger kunderne
Dokumentationskursus
Som supplement til Medicinhåndteringskursus tilbyder vi også kursus i ”Dokumentation og De 12 sygeplejefaglige områder” som er anden del af KeasCares Sundhedsfaglige Undervisning. Den kan du læse om her>>
Dette kursus hjælper jeres bosted igennem et tilsyn på jeres dokumentation og opfølgning på beboers sundhedsfaglige problemstillinger.